Nu kan det i sanningens namn inte sägas att Nokia som mobiltelefontillverkare egentligen föll. Här såldes rättigheterna till tillverkningen av Nokia-telefoner till Microsoft. Om detta berodde på att Nokia såg en dalande trend, eller om det bara var ett ekonomiskt riktigt val är det ingen som vet. Dock kan det vara så att detta köp var ett av de sämsta som Microsoft gjort genom tiderna. Helt plötsligt försvann alla Nokiamobiler, och de bar numera namnet Microsoft. Världen hände helt enkelt inte med och idag har hela produktionen och försäljningen nästan försvunnit. Detta betydde då att det fanns en marknad för en ny jätte på mobilmarknaden. Här såg Samsung sin chans att vara den som tog det stora klivet före sina konkurrenter. De skulle helt enkelt bli de som tog över efter Nokia och detta har de lyckats mycket bra med.

Samsung var ett företag som hela tiden legat och väntat på sin chans. De hade redan en bra kvalitet, snygga modeller och låg rätt i pris. Vad var det då som skilde dem från deras konkurrenter? De har också bra kvalitet och rätt priser. Jo två saker. Det ena är det breda utbudet av modeller där alla tilltalar köparen. Det andra är kunskapen om hur det går till att marknadsföra sig på ett sätt som kunderna kan identifiera sig med. När Samsung satte sin masterplan i funktion var det helt enkelt ingen som hann med. Detta ledde till att de snabbt tog stora delar av marknaden. Nu kommer detta inte att vara lika synbart i Sverige som i övriga världen. Här är kunderna mera delade. Detta mellan att vara den som gillar iOS och iPhone eller vara den som väljer en Samsung mobil med Android som operativsystem.